Tankar och funderingar

Solen är här igen!
Jag sitter denna lediga måndag och dricker kaffe och bara njuter.

Kollade runt på min vänners bloggar och hittade hos Ida en blogg om en kvinna som ska leva på socialbidrag i en månad. Det är aftonbladets Jessica Ritzén som bloggar om detta i Fattigbloggen. Jag tycker att det verkar nyttigt och att fler borde ta del av den tanken. När jag läste hennes inlägg om när hon handlar mat och annat. Det är precis så jag tänker.

Det är skillnad på hur jag ser på pengar nu och för ca två år sen. Nu när jag handlar mat så vill jag hitta det billigaste som går och jag räknar ihop och har mig.

När Jessica skrev att hon hade 97 kronor om dagen att leva på i en månad, efter att alla räkningar är betalda ...då tänkte jag.....va! så mycket. Det är ju ända ca 2900 kronor. Jag tycker det är mycket eller iallafall lagom.
Det här varierar ju från person till person, vad man själv har för utgifter varje månad.

Jag kan säga att jag är glad att jag "vet" hur det är att vara "fattig". Jag har ju iallafall en inblick i det och stor förståelse för dom med mindre pengar. Nu är säkert ...eller förhoppningsvis min situation tillfällig medans andras är permanent. Jag kan ta lärdom av min situation och lära mig hur man kan och ska hantera sin ekonomi som bäst. Medans andra bara får finna sig i sin situation.

Nu är det löning om två dagar och när jag har tagit fram våra fakturor så vet jag att lönen kommer vara slut efter en dag......Livet är en lärdom!

Som Ida sa i sitt inlägg. Man ska vara tacksam över att man har ett jobb och en inkomst. Det är så lätt att ta det för givet.

Nu ska jag fixa mig och åka iväg och träna. Härligt:)
Ut i solskenet med er alla som är lediga!

"Pengar är inte allt i livet men iallafall en stor och viktig del i konsten att klara av livet"
Fliizan





Kommentarer
Postat av: Ida

Vilket bra inlägg flizis...!Vi vet ju att livet har sina toppar och dalar. Det viktigaste till slut är ändå att vi har varandra. Vänner och familj! Kram på dej vännen!

2009-03-23 @ 21:34:11
URL: http://puttelinas.blogg.se/
Postat av: Fitri

Måste hålla med Ida...jättebra inlägg =)

Om ändå pengar inte hade sådan stor inverkan på livet??

2009-03-24 @ 11:30:36
URL: http://ylmetott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0